Jag har länge intresserats av hur jag kan bli den bästa versionen av mig själv. För att hitta hit jag är idag så är det otaliga poddar, ett gäng böcker och föreläsningar som passerats. Trots mängder av tips och råd senare så kvarstår ändå ofta ett, stort, problem. Genomförandekraft. Det spelar helt enkelt ingen roll hur mycket bra skit du tar in om du inte gör något med informationen. Du som vet hur man simmar är på samma nivå som en person som inte kan simma om du inte använder kunskapen. Förstå mig rätt, du behöver inte göra allt hela tiden – men vi är många som ”vet” hur det ska vara men ändå inte efterlever det och då är kunskapen lika mycket värd som för den som inte ens har den. Jag skrev i My, Your & God’s business om att det satte sig direkt och att det varit en grundsten för mig i hur jag ska tänka energieffektivt. Likadant har pomodorotekniken varit en viktig sten i mitt pussel när det kommer till genomförande, jag har ingen utvecklad statistik på hur mycket mer effektiv jag blir men känslan säger nästan 100%. Och det från, om du frågar mig, ett ganska genomförandekraftigt läge.

Francesco Cirillo, en italienare, var killen som utvecklade pomodortekniken i slutet på 80-talet. Från början var det ett experiment från hans sida för att förbättra sin egen effektivitet men med resultatet han fick så har den spridits över hela världen. Så hur funkar det?

1. En pomodoro – 4x25min

25min arbete, 5min rast, 25min arbete, 5min rast, 25min arbete, 5min rast, 25min arbete – där har du en pomodoro. 25min fokuserat arbete som följs av en 5min rast. När en pomodoro, alltså 4x25min, är över så tar du ett 15min-30min break innan du kör en ny pomodoro.

2. Planera din och ställ din pomodoro

När ditt 25min pass påbörjas ska du veta exakt vad du ska göra, d.v.s att du kan sätta fart med en förutbestämd uppgift i samma sekund som du påbörjar ditt pass. Och hur har du koll på när den börjar? Pomodoro är italienska och betyder tomat. Här i Sverige har vi äggklockor, i Italien är det tomatklockor som gäller. Du påbörjar helt enkelt ditt pass genom att skruva upp en äggklocka/timer på 25min. Samtidigt som du släpper äggklockan så startar du och likadant åt andra hållet, samma sekund som det ringer slutar du – oavsett vart du är. Sträcker sig din uppgift över två eller flera 25min pass så återupptar du din uppgift där du var vid nästa pass. Efter signal skruvar du direkt upp klockan på 5min rast, svara på mail, kolla instagram, läs enpappasdagbok.se eller ta ett glas vatten men när rasten är över så är det direkt åter tillbaka till fokus.

3. Tillåt dig att fokusera

Ett 25min pass ska vara 100% fokus. Stäng av mailen, ställ in telefonen på stör ej, glöm allt vad sociala medier heter. Detta är dina 25 minuter och dom ska till 100% handla om den uppgift du redan bestämt dig för att du ska utföra. Om du ändå blir distraherad av någon, din telefon eller en tanke – skriv ner den på ett papper och fortsätt där du var. Om du ska lyckas och nå större genomförandekraft i ditt liv måste du tillåta dig själv att göra detta.

Hjälper pomodoro mig?

Min största vinst med pomodoro är främst att jag vet att jag jobbar med rätt saker och inte låter mig störas samt att jag frisätter tid då jag får mer gjort på mindre tid. Just detta inlägget är avsatt 2x25min och jag börjar sakta närma mig slutet på det andra passet. Efter det ska jag ägna 25 minuter till att skissa på en struktur för en affiliatesite och sista 25min går till att hålla mig uppdaterad inför dagens börsöppning.

Lycka till om du testar!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *